Waar leraren samenwerken rond didactiek, boeken zij betere resultaten — en leren leerlingen meer. Hieronder lees je hoe je samen met collega’s hiermee aan de slag kunt gaan.
Effectieve didactiek betekent dat de leraar doelgericht met zijn leerlingen werkt om het leerproces zo krachtig mogelijk te maken. Maar onderzoek toont aan dat de impact nog groter wordt wanneer leraren samenwerken.
Volgens het werk van John Hattie is er sprake van Collective Teacher Efficacy — de gedeelde overtuiging binnen een lerarenteam dat zij samen invloed kunnen uitoefenen op het leerproces van alle leerlingen. Dit blijkt één van de krachtigste factoren te zijn die het leren bevorderen.
Kortom: wanneer leraren samen doelen stellen, hun aanpak afstemmen en samen reflecteren op resultaten, versterkt dat niet alleen hun professionele handelen, maar ook het leren van hun leerlingen.
Start met het opdoen van kennis via literatuur, websites of nascholing. Vorm zo een gedeeld begrip van wat werkt.
Suggestie: Het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek geeft inzichten en handvatten vanuit wetenschappelijk onderzoek in combinatie met praktijkvoorbeelden.
Kies gezamenlijk een onderwerp en pas een bestaande les of nieuw te ontwerpen les aan op basis van de nieuwe inzichten. Het wordt jullie gedeelde ontwerp.
Eén van jullie voert de les uit, de ander observeert met focus op het leren van de leerling. Bepaal vooraf welke leerlingen je volgt en stel de vraag centraal: Wat hebben we toegevoegd, en welk effect heeft dit op het leren van de leerling?
Bespreek de impact van jullie aanpak. Wat werkte? Wat viel op? Hoe werd het leren zichtbaar? Welke kansen zien jullie om in een volgende les deze aanpakken nog sterker te maken?
Deel jullie bevindingen met collega’s die een gelijkaardig proces hebben doorlopen. Vergelijk strategieën en leer van elkaars ervaringen.
Deze werkwijze draait om collectieve verbetering. We spreken bewust in de wij-vorm, omdat het gaat om het gezamenlijke streven naar sterker onderwijs en beter leren bij leerlingen — niet om individuele prestaties van leraren.
Tip: De volledige werkwijze met uitgewerkte stappen vind je in de workflow Didactisch Coachen.