25 april 2024 – Hoorzitting over het rapport van de Commissie van Wijzen 'Prioriteit voor professionaliteit. Competente leraren, sterke scholen, hoge onderwijskwaliteit.': een bondig commentaar bij een lange vergadering

Bijna vijf uur vergadering: hoe begin je daaraan? Als je het toch enigszins werkbaar wil houden? Dan probeer je, — ik dan toch —, handig van de voorgeschiedenis gebruik te maken (wat hadden de actoren in kwestie al voordien gezegd en geschreven?), samenvattend te werken met vooral het accent op een algemene conclusie, zeker ook in politiek opzicht (cf. vervolg). Uiteindelijk wil dit toch een politieke blog zijn.
vr 26 april 2024

24 april 2024 – Nieuwe minimumdoelen basisonderwijs

Net vóór deze actuele onderwijsvragen hadden minister Ben Weyts én meerderen van zijn (federale) partijgenoten nog zwaar vuur moeten trotseren, vooral van Jos D’Haese, naar aanleiding van het recente onderzoeksrapport over UNRWA in de Gazastrook. Maar nu dus nog een onderwijsthema op zijn bord. Uiteraard werd het onderwijsnieuws vandaag beheerst door de start van de Vlaamse toetsen, maar deze kwestie hier, die zich eerder in de coulissen van het onderwijsbeleid afspeelt, is ten minste even belangrijk… Sarah Lamote had er vandaag in De Tijd een interessant stuk over geschreven, dat de ene vragensteller al explicieter gebruikte dan de andere. De vragenstellers waren met drie: twee uit de meerderheid, één uit de oppositie. Rond de twee kernpunten (meer tijd nemen of niet en minimumdoelen in het kleuteronderwijs of niet) oogde het meningenplaatje van de politieke partijen en de onderwijsverstrekkers daarover wat divers.
do 25 april 2024

24 april 2024 – Stijgende kotprijzen

Over deze twee identieke vragen van Jos D’Haese en Maxim Veys kan ik eigenlijk kort zijn. Het ging hier al vaker over de kotenkrapte en de hoge kotprijzen. Recenter kwam minister Matthias Diependaele er nog mee in de krant. Maar vandaag waren er dan cijfers van de Confederatie van Immobiliënberoepen (CIB) (voor abonnees). Met de vragen kreeg minister Diependaele opnieuw de gelegenheid om zijn beleid, inclusief de financiële middelen, inzake studentenhuisvesting toe te lichten, dat overigens (ook opnieuw) zwaar op de korrel genomen werd door de linkerzijde van de oppositie. Maar daarnaast gaf de zaak ook de kans aan de ontstemde Limburgse hogeronderwijsinstellingen om de CIB-cijfers te nuanceren: die cijfers gingen vooral over het luxekotensegment van de markt en ouders van studenten die nu in Hasselt op kot zouden willen, werden onnodig afgeschrikt. Minister Diependaele wist nog te melden dat het tekort aan (publieke) basiskoten vooral te wijten was aan de aangroei van buitenlandse studenten en bijkomende verplichtingen opleggen aan besturen van studentensteden, daaraan dacht hij niet. Daarmee was eigenlijk het belangrijkste gezegd.
wo 24 april 2024

18 april 2024 – Toekomst van kleine basisscholen

Op 25 maart 2024 berichtte De Standaard over kleine basisschooltjes én over het buurtscholenplan van cd&v (maar cf. ook berichtgeving over Katholiek Onderwijs Vlaanderen in december 2023). Elisabeth Meuleman had de krant ook gelezen en slaagde er zelfs in om 14 minuten vóór Loes Vandromme haar vraag om uitleg in te dienen. Die laatste had zelf wel iets meer voorbereidend werk verricht om de situatie van de kleine basisscholen in kaart te brengen. Wat was de visie van minister Weyts, wat zou hij nóg doen om zulke scholen in hun onderwijskwaliteit te ondersteunen en wat met nauwere, bestuurlijke samenwerking tussen zulke scholen? Het “oudere” verhaal van zgn. BOS (bestuurlijke optimalisering en schaalvergroting), dat destijds geen decretale regeling kreeg, zag men zo weer komen opdagen. Vragensteller Meuleman gebruikte, aanvankelijk zonder bronvermelding, in haar inleiding haast letterlijk de eerste zin van het hoofdartikel van dS-hoofdredacteur Karel Verhoeven van 25 maart 2024, waarmee die een politiek eenzijdige en erg generieke sneer uitgedeeld had naar… cd&v. Pas later in de vergadering bekende vragensteller Meuleman kleur door Verhoeven te vermelden. Over politieke verantwoordelijkheden worden in de media én in de politiek wel vaker grote uitspraken gedaan, met allerlei gezwartepiet van dien, maar zulke verantwoordelijkheden lijken mij een stuk “collectiever” dan Verhoeven het deed uitschijnen in dat hoofdartikel. En met de kennis van vandaag oordelen over een “onbepaald verleden”: ja, dat is wel erg gemakkelijk.
di 23 april 2024

18 april 2024 – Hervorming van opleiding Basisverpleegkunde en zorgkundige

Liefst vier vragenstellers naar aanleiding van mediaberichten over een onderwijsthema uit de gezondheidssector: vrt NWS en radio1. Wat gemeenschappelijk was aan de vier vragen om uitleg, betrof de zorgkundige in relatie tot de modernisering secundair onderwijs en wijzigingen in federale gezondheidsregelgeving. Loes Vandromme had het in haar vraag bovendien (als enige) over problematische ontwikkelingen in de opleiding tot basisverpleegkundige. Koen Daniëls diende dan weer (als enige) sneren uit naar onderwijskoepels en de sectoren in kwestie in het kader van dit verhaal. De bevraging door de Belgische Federatie voor Zorgkundigen (BEFEZO; met heel wat bijkomende informatie), onder het voorzitterschap van Paul Cappelier, bleek nogal onheilspellende resultaten op te leveren over de kwaliteit van de door de modernisering gewijzigde opleiding en over de impact daarvan op de veiligheid in de sector. Eerlijk gezegd, was ik zelf in de waan dat die modernisering momenteel nog maar jaar 5 van het secundair onderwijs bereikt had (dus nog jaar 6 én jaar 7 te gaan, niet?). En toch al (een) bevraging(en) (in 2023 en 2024)? Maar ik ben uiteraard geen expert ter zake. Minister Weyts, hoe zat dat precies?
di 23 april 2024

18 april 2024 – Vlor-advies over deeltijds kunstonderwijs

Loes Vandromme had vooral twee bronnen voor haar vragen: het recente Vlor-advies over dko en een auditrapport van het Rekenhof, dat op 17 maart 2022 in de Onderwijscommissie besproken was. Wat was de visie van minister Weyts en welke maatregelen zou hij nemen om de zaken voor de academies toch nog te verbeteren?
di 23 april 2024

18 april 2024 – Slaagcijfers en studieduur in hoger onderwijs

Koen Daniëls startte met de recent bijgewerkte statistieken over studieduur, drop-out en het aantal diploma’s in het hoger onderwijs. Daaruit bleek een zekere achteruitgang. Hoe evalueerde minister Weyts die cijfers, quid met de impact van de coronapandemie, hoe zouden de al genomen maatregelen voor studie(her)oriëntering en -voortgang geëvalueerd worden en wanneer zouden de eerste effecten van de zgn. “harde knip” meetbaar zijn?
di 23 april 2024

18 april 2024 – Onafhankelijkheid van Onderwijsinspectie

Hoewel onderwijscommissaris Jean-Jacques De Gucht (voor abonnees) er op 29 maart 2024 nog sterk op aangedrongen had om de Onderwijscommissie hierover tijdens het paasreces samen te roepen, — hij die, tussen haakjes, regelmatig afwezig is tijdens reguliere commissievergaderingen —, kwam de Onderwijscommissie voor deze interpellaties wijselijk toch pas samen ná het paasreces. Commissievoorzitter Karolien Grosemans lichtte ook goed toe, vond ik, dat de vragen en voorstellen die haar vanuit diverse fracties op 29 maart bereikt hadden om dit thema parlementair op te volgen, zo divers waren dat enig rustig nadenken over wat en hoe op zijn plaats leek.
ma 22 april 2024

18 april 2024 – Voorstel van decreet over de onderwijsdoelen voor de eerste graad van het secundair onderwijs en het zevende leerjaar gericht op het hoger onderwijs en diverse andere verwante maatregelen: heel kort

Het had heel wat om het lijf vooraleer het openbare gedeelte van de commissievergadering begon. Dat zat zo: ’s ochtends waren er twee interpellaties geweest over een (ook politiek) heikel thema, nl. de “zaak van de recent met pensioen gegane inspecteur-generaal van de Onderwijsinspectie, wat zijn relatie met onderwijsminister Ben Weyts betrof”. In de namiddagvergadering dan werd de zgn. regeling der werkzaamheden (nwvr: 47 minuten), die niet openbaar is, besteed aan diverse pistes om opvolging te geven aan die interpellaties, die au fond inderdaad draaiden rond een principiële kwestie (nwvr: maar er bleken ook nog wel andere zaken in het geding), nl. de precieze (juridische) bevoegdheidsrelatie tussen de bevoegde minister (van het beleidsdomein in kwestie) en de topambtenaar van een specifieke entiteit binnen dat beleidsdomein, i.c. het inspectieorgaan voor de onderwijskwaliteit van de Vlaamse scholen. Zoals blijkt uit mijn andere stukje over die interpellaties elders op deze pagina’s, toch niet zo’n simpele aangelegenheid, waarbij inderdaad meerdere elementen kwamen kijken, maar dat lees je daar maar. Wel boeiend, dat staat buiten kijf… Ach ja, en nog iets: die regeling der werkzaamheden leidde blijkbaar tot de conclusie dat een gedachtewisseling zou worden gepland mét minister Weyts én pril gepensioneerde Lieven Viaene. Met simultane dan wel consecutieve aanwezigheid van de twee hoofdrolspelers, dat was precies nog niet zo duidelijk. Soit, we leven dan nog wel in de paastijd, maar dit wil ik nog weleens eerst zien eer ik het geloof…
ma 22 april 2024

10 van 171

OVER DEZE BLOG

Deze blog is niet bedoeld als formeel standpunt van Katholiek Onderwijs Vlaanderen, evenmin als een puur verslag, maar wel als een niet-neutraal, persoonlijk commentaar op vooral ook politieke aspecten van de parlementaire onderwijsactiviteiten, zowel in de Commissie Onderwijs en de plenaire vergadering van het Vlaams Parlement als uitzonderlijk ook in een andere vakcommissie die occasioneel relevant kan zijn voor het beleidsdomein Onderwijs.

×
Kijkt als...
Niveau
Regio