In deze vormingsessie staan we stil bij wat outdoor education betekent en hoe je dit als leerkracht kan vormgeven in jouw klaspraktijk. Meestal wordt outdoor education omschreven als het samengaan van actieve buitenactiviteiten, persoonlijke en sociale ontwikkeling en omgevingsonderwijs. Dat onderwijs moet niet steeds gericht zijn op wereldoriëntatie, want we gebruiken de omgeving ook als middel om er wiskunde, taal of STEM-onderwijs aan te koppelen. In elke buitenomgeving waarin gewerkt en ontdekt kan worden, kan outdoor education toegepast worden.
In deze namiddagsessie kijken we ook naar de mogelijkheden van outdoor education en STEM-onderwijs op de boerderij. Een boerderij kan immers een authentieke context zijn om STEM-concepten zoals elektriciteit, luchtdruk, hefbomen … op een concrete en actieve manier bij de kinderen aan te brengen. Door de kinderen de kans te geven om zelf te doen, te ontdekken en te ervaren, krijgen ze de kans om te leren. We gaan dus in deze vorming ook zelf hands-on aan slag (practice what you preach).
Na deze leerrijke namiddag ga je naar huis met een kruiwagen vol tips, concrete handvaten, materiaal … om outdoor education een plek te geven in jouw klaspraktijk.
"There’s no such thing as bad weather, there are only bad clothes" (or soft people). Aangepaste kledij is dus noodzakelijk voor de buitenactiviteiten.
Aan elke nascholing kunnen maximaal 20 leerkrachten deelnemen.