Dag van het kleuteronderwijs: goesting in STEM!

28 november 2019

Donderdag 30 januari 2020

Dag van het kleuteronderwijs: goesting in STEM!

Wil jij jouw kleuters klaar maken voor de 21ste eeuw, dan kan STEM in jouw onderwijspraktijk niet ontbreken. We moeten hen klaarstomen voor een wereld waarin ze vooral probleemoplossend en onderzoekend aan de slag zullen moeten gaan.

Misschien stel je je als leerkracht dan de vraag:

  • Wat houdt STEM allemaal in?
  • Hoe breng ik STEM het beste in de klas?
  • Is STEM iets voor kleuters?
  • Wat moet ik kunnen om STEM te geven?
  • Kan ik STEM combineren met andere ontwikkelvelden?

Wil je antwoord op de vorige vragen schrijf dan snel in voor de kleuterdag want hier krijg je alle informatie die je nodig hebt om STEM onderwijs op de juiste manier te brengen. Naast theorie krijg je deze dag ook heel wat praktijk aangereikt. Ook staan we stil bij “STEM en taal” en “STEM en bewegen”.

Het wordt vast en zeker een boeiende dag voor leerkrachten die mee willen met de toekomst.

Programma

  • 09.30 uur: openingsreferaat: "Goesting in STEM! STEM is niet langer een modegril maar een echte noodzaak!" door Dhr. Thijs Eeckhout, docent Wereldoriëntatie en STEM aan de Odisee hogeschool.
  • 10.15 uur: pauze met koffie en thee
  • 10.30 uur: werkwinkels reeks 1
  • 12.00 uur: broodjesmaaltijd met soep
  • 12.45 uur: werkwinkels reeks 2
  • 14.15 uur: pauze met frisdrank
  • 14.30 uur: werkwinkels reeks 3
  • 16.00 uur: einde

Praktische informatie

  • De "Dag van het kleuteronderwijs" zal plaatsvinden op donderdag 30 januari 2020 in het Sint-Baafshuis, Biezekapelstraat 2 te 9000 Gent.
  • Bijdrage: 110,00 EUR (broodjesmaaltijd met soep inbegrepen). 

Openingsreferaat: "Goesting in STEM! STEM is niet langer een modegril maar een echte noodzaak!"

Thijs Eeckhout, docent Wereldoriëntatie en STEM aan de Odisee hogeschool

STEM is in. Elke dag zijn er ontwikkelingen, vernieuwingen, uitdagingen die elkaar opvolgen waaronder vele op het vlak van STEM-onderwijs. Maar kunnen mijn kinderen dat wel aan? En brengt dat wel op? Tijdens dit referaat zoomen we in op de meerwaarde van STEM voor de basisschool. We gaan op zoek naar een aantal antwoorden: wat is STEM en hoe kunnen wij STEM implementeren in de klas? Hierbij wordt concreet stilgestaan bij een aantal veelvoorkomende valkuilen bij de organisatie van een STEM-activiteit. 

Overzicht van de werkwinkels

Ik schrijf met in!